Alle berichten van Robert de Langen

13 JUNI DE ANKEVEENSEPLASSENTOCHT

Zondag staat de Ankeveenseplassentocht op de kalender. Een echte klassieker en tevens één van de langere tochten van het seizoen. Hij staat namelijk voor 120 km in de boeken.
Het laat zich raden dat de tocht richting de plassen van Ankerveen gaat. Maar deze tocht biedt meer moois. Zo rijden we door de bossen van Zeist en Bilthoven richting Maartensdijk en Hilversum. Langs de Loosdrechtse Plassen gaat het naar Ankerveen. In Ankeveen steken we via een smal fietspad dwars tussen de plassen door naar de Vecht bij Nederhorst den Berg. Vanaf daar volgen we de Vecht tot aan Breukelen. Hier is het tijd voor koffie, op de markt.

Paadje dwars door de Ankeveenseplassen

Na de koffie gaat de tocht verder via Tienhoven, Hollandse Rading, Blauwkapel, De Bilt en Bunnik. Vanaf Bunnik rijden we weer terug naar Cothen.

Ben je geen lid maar wil eens een rondje in groepsverband proberen, fiets gerust eens een keer vrijblijvend met ons mee. Onze gemiddelde snelheid is afhankelijk van de groepsamenstelling ca. 27 a 28 kmh, maar gaat dit je te snel dan doen we een tandje terug want bij WTC-Cothen geldt altijd:

“samen uit, samen thuis”

Graag tot zondag.

6 JUNI DE EEMTOCHT

Zondag 10 juni rijden we de Eemtocht. Na de afgelopen weken tochten te hebben gefietst naar het zuiden, westen of oosten is het nu weer eens tijd voor een tocht in noordelijke richting. De naam verraadt het al, de tocht zal ons onder andere langs het riviertje de Eem leiden. We fietsen naar Maarsbergen, Woudenberg, Leusden en Hoevelaken en Amersfoort. Ten noorden van Amersfoort rijden we over een mooi fietspad dwars door de polder naar de dijk van het Eemmeer.

Die volgen we langs de haven van Bunschoten-Spakenburg naar Eemdijk. Verder gaat het over mooie rustige wegen langs de Eem om uiteindelijk in Soest uit te komen. We drinken koffie bij de Stoeterij in Soesterberg. Daarna is het nog maar een kilometer of 20 naar huis toe.

De totale afstand is ongeveer 85 kilometer. De gemiddelde snelheid ligt zo rond de 27 a 28 kilometer per uur. Het vertrek is om 8:30 uur bij de molen van Cothen, dus zonder pech onderweg zijn ca. 12.00 uur weer terug in Cothen. Alleen bij veel regen wordt er niet gereden.

Ben je geen lid maar wil je wel een keer kennismaken met de WTC Cothen, rij gerust eens een keer mee. Als de gemiddelde snelheid wat aan de hoge kant is laat dat dan geen belemmering zijn, dan wordt er gewoon wat langzamer gereden.

“SAMEN UIT, SAMEN THUIS”

 

30 MEI RONDJE BERG EN DAL

Aanstaande zondag rijden we “Rondje Berg en Dal”. Deze tocht staat sinds een paar jaar op de kalender. De tocht eigenaar zelf is verhinderd maar deze tocht is te mooi om niet te rijden. Gelukkig hebben we tegenwoordig navigatie middelen en moderne fietscomputer waardoor het niet meer noodzakelijk is de tocht uit het hoofd te kennen. Het zal dus best lukken om een voorrijder te vinden.

Al onze tochten zijn prachtig meer deze steekt toch ruim boven het gemiddelde uit . We rijden naar het prachtige Berg en Dal, ten oosten van Nijmegen en aansluitend aan de Duitse grens. Nijmegen e.o. betekend een echte tocht voor de klimmers onder ons, vooral het gedeelte na de koffiestop is oogstrelend mooi.

We rijden langs de Lekdijk naar Amerongen waar we met de pont overvaren. Aan de overzijde volgen we nog een stukje dijk tot aan Kesteren. Vanaf hier doorkruisen we de landerijen van de Betuwe. Via o.a. Opheusden en Dodewaard komen we bij de Waaldijk.

De Waaldijk wordt gevolgd totdat aan de Waalbrug waarover we Nijmegen binnen rijden. Vanaf hier is het vlakke voorbij. Op weg naar Berg en Dal komen we wat klimmetjes tegen waarbij de “Oude Holleweg” bekendste is. De Oude Holleweg is de naam van een uiterst steil en venijnig en daardoor berucht klimmetje in Nijmegen.

De beklimming van de Oude Holleweg (soms ook Hanenberg genoemd) is een bekend fenomeen bij veel amateur- en profwielrenners. De klim heeft een lengte van 860m en een hoogte verschil van 74m. Dit betekend dus een gemiddeld stijgingspercentage van 8,6%. Maar let op! In het midden is de klim 13 tot 14%, de klim wordt vaak als de zwaarste klim van Nederland buiten Zuid Limburg beschouwd.

Na het klimwerk is het de hoogste tijd voor een wel verdiend bakje koffie. Over smaak valt te twisten maar na de koffie is de tocht misschien wel op zijn mooist. Langs de Duitse grens rijden we via glooiende wegen langs Groesbeek en Malden. Onderweg rijden we over bos paadjes en met een beetje geluk doorkruisen we een schaapskudde. Uiteindelijk komen we in Niftrik bij de Maas en rijden we via het “Land van Maas en Waal” naar de Waalbrug bij Beneden-Leeuwen. Vanaf hier is het weer bekend terrein en rijden we langs het Amsterdam-Rijnkanaal weer naar de pont.

Als we terug in Cothen zijn hebben we 125 km op onze tellertjes staan en zit de langste tocht van dit seizoen er alweer op. De gemiddelde snelheid zal gezien het nodige klimwerk en de afstand zo’n 26 a 27kmh gemiddeld zijn. Maar ook zondag geldt weer:

“samen uit, samen thuis”,

Vorig jaar viel deze tocht vanaf de koffiestop een beetje in het water maar dit weekend belooft het eindelijk mooi weer te worden, dus lijkt het je leuk om een keer met ons mee te rijden, dan ben je van harte welkom.

Maar let op! Voor deze tocht moet je wel enigszins geoefend zijn. We vertrekken zondagochtend om 8.30 uur vanaf de molen aan de Dorpstraat in Cothen.

24 MEI RONDJE FORT VUREN

Maandag 2e Pinksterdag, doen we rondje Vuren. Deze gaat nu al de geschiedenisboeken in als bijzonder want dit is de eerste tocht in 2021 die we dankzij de coronaversoepelingen weer als groep mogen rijden. Ook mogen de terrassen weer voor 12.00 uur open dus zal hoogstwaarschijnlijk wordt de coffee2go ingeruild worden voor een terrasstoel en een bakkie met appelgebak.

Het leuke van nieuwe leden is dat het er zo ook weer nieuwe rondjes op onze toerkalender komen. Zo ook Rondje Vuren. Maandag de vuurdoop voor deze tocht. De voorrijder van deze tocht komt uit Langbroek. Meestal komen onze Langbroekers met WimWim voor de navigatie maar deze keer gaat het op eigen kracht.

We rijden naar Vianen en vervolgens langs het Merwedekanaal naar Meerkerk en Arkel. Hier gaan we verder langs de voor ons zo bekende Linge om uiteindelijk met de voetpont over te varen naar Spijk. Aan de zuid kant nog een klein stukje verder langs de Linge. Vervolgens steken we over naar de Waal om uiteindelijk bij Fort Vuren uit te komen.

Hier is het dan tijd voor een welverdiend bakkie koffie en voor de liefhebbers appelgebak. Vanaf deze plek schijn je een prachtig uitzicht te hebben op Slot Loevestein aan de andere oever van de Waal. Slot Loevestein dat behalve bekend van Hugo de Groot en zijn boekenkist ook bekend staat als bestemming van één van de vele mooie andere WTC-Cothen tochten.

(voor wie vast in de stemming wilt komen zie dit youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=zshPau-UgjI)

Na de koffie rijden we langs de Waal naar Zaltbommel. Vanaf Zaltbommel rijden we door de Betuwe naar Geldermalsen en uiteindelijk naar Rijswijk om hier met de pont de Lek over te steken naar Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek.

Terug in Cothen hebben we weer ca. 100 km op de teller staan.

We mogen weer gasten uitnodigen, dus lijkt het je leuk een keer met ons mee te rijden dan ben je van harte welkom. We rijden met een snelheid van ca. 27 a 28 kmh en vertrekken om 8.30 uur bij de molen. Nu maar hopen dat het maandag weer een beetje lekker weer is.

16 MEI RONDJE MIJDRECHT

De oplettende lezers van deze site zullen vast opmerken dat er een verschuiving op de kalender is geweest. Zondag rijden we namelijk niet “de verrassingstocht” maar doen we Rondje Mijdrecht. Als het goed is de laatste duo tocht voordat we volgende week weer als groep mogen rijden. Een tocht van een dikke 100+ door het noordelijke deel van het Groene Hart.

Zigzaggend rijden we tussen de rietpolders door langs plaatsjes als Kockengen, Kanis en Woerdense Verlaat. Vanaf Woerdense Verlaat rijden we via de Zuid Hollandse kant langs de Kromme Mijdrecht naar De Hoef. Hier gaan we via een bruggetje het water over om vervolgens langs deze rivier aan de Utrechtse kant weer terug te rijden. Normaal gesproken tot hier de wind meest tegen maar vanaf hier krijgen we de wind wat meer in de rug. Op weg naar Wilnis waar de koffie wacht. We hebben er nu zo’n 75 km opzitten dus dat bakkie zal zeker smaken.

De voorrijder van dienst

Na de koffie met de wind in de rug in één rechte lijn via het bekende Haarzuilens terug naar Leidsche Rijn. Een klein stukje langs het kanaal en dan via Laagraven naar Vechten en over de Achterdijk terug naar Cothen. Terug in Cothen hebben we dan zo’n 110km op de teller staan en zijn we naar alle waarschijnlijkheid weer een mooie tocht rijker.

Ook zondag vertrekken we weer om 8.30 uur vanaf de Molen in Cothen.

9 MEI DE STERKEDIJKENTOCHT

Zondag mei rijden we met WTC Cothen de Sterke Dijkentocht. Voor de oplettende lezers onder jullie, inderdaad de tweede dijkenrit op rij. De reden dat deze rit eigenlijk ieder jaar weer terugkeert op de kalender is hoogst waarschijnlijk te danken aan het feit dat deze rit altijd hoog gewaardeerd wordt door onze leden.


De tocht gaat door de Betuwe naar Zaltbommel, daar de brug over en over de Waaldijk richting Tiel. Bij hotel/restaurant de Gouden Molen in Rossum drinken we koffie, een prachtige locatie direct aan de Waaldijk.

Na de koffie blijven we op de Waaldijk die we volgen tot aan Beneden-Leeuwen, daar gaan we de brug weer over om vervolgens langs het Amsterdam-Rijnkanaal weer terug te gaan naar Wijk bij Duurstede.

Als altijd vertrekken we om 8:30 bij de molen van Cothen. Alleen bij veel regen wordt er niet gefietst. De gemiddelde snelheid ligt zo rond de 27 a 28 km per uur maar wordt verlaagd als dat nodig is om de groep bij elkaar te houden.

2 MEI OP EN NEER NAAR FAUSTO

De route van zondag is eenvoudig en overzichtelijk en een echte dijkentocht. De tocht is genoemd naar één van de bekendste fietscafés van Nederland. Namelijk fietscafé Fausto in Schoonhoven.

Nog steeds in duo´s rijden we bij Wijk bij Duurstede de dijk op in westelijke richting tot aan de Lekbrug bij Vianen. Hier steken we de Lek over om vervolgens aan de overkant verder te rijden over de dijk in westelijke richting tot aan de pont naar Schoonhoven. Recht toe recht aan maar zeker niet minder mooi. De uiterwaarden en de Lek zijn prachtig en vooral het gedeelte Lekdijk vanaf Vianen is het heerlijk om te fietsen. Een prachtige dijk, autoluw en prima asfalt. Voor we het weten fietsen we door Nieuwpoort. Bij Nieuwpoort steken we met het pontje de Lek weer over naar Schoonhoven.

Hier hielden we altijd een koffiestop bij fietscafe Fausto. Alles ruikt hier naar fietsen en wielrennen. De zaak is vernoemd naar de legendarische wielrenner Fausto Coppi en staat, zoals zij zelf zeggen, net als de renner symbool, voor passie, vernieuwing, talent en professionaliteit.

Fausto Coppi, TdF 1952

Sinds de Corona is alles een beetje anders. Vorig jaar was Fausto tijdelijk verhuisd naar een locatie langs de Lekdijk maar nu heeft het er alle schijn van dat Fausto nog gesloten is. Mocht dit zo zijn dan vinden we vast een andere locatie voor een bakje koffie. En in het slechtste geval wordt het weer een consumptie uit eigen bidon maar we zijn vol goede moed want na de versoepelingen van de afgelopen week zal er vast wel iets geopend zijn.

Na de koffie gaan we weer terug naar Cothen. Waarschijnlijk de wind in de rug. Alleen maar de dijk volgen, verdwalen is haast onmogelijk. Terug in Cothen hebben we dan ca. 95 km afgelegd. De gemiddelde snelheid zal zo’n 27 kmh bedragen. Maar te hard gaat het nooit want dan schakelen we gewoon een tandje terug. Want ook in Coronatijd geldt, zij het met met gepaste afstand:

“Samen uit, samen thuis”.

We vertrekken om 8.30 uur vanaf de molen in Cothen. Introducés uitnodigen mag nog niet maar zo gauw dit weer mag ben je van harte welkom om weer eens met ons mee te rijden.

25 APRIL RONDJE HAARZUILENS

A.s. zondag rijden wij, ondanks versoepelingen nog steeds in duo’s het “Rondje Haarzuilens”. Een rondje naar het pittoreske dorp dat bekend staat om zijn kasteel De Haar en de omliggende huizen met hun rood-witte luiken.

De lengte van deze rit is circa 80 kilometer. Deze rit gaat via ’t Goy, langs het Amsterdam-Rijnkanaal naar Nieuwegein en IJsselstein. Vanaf hier volgen we een stukje de Hollandsche IJssel naar het gehucht Mastwijk. Net voor Montfoort slaan we af richting Harmelen. Via Harmelen rijden we door naar Haarzuilens.

Vorig jaar hadden we tijdens dit rondje weer de eerste koffiestop. Toen konden we ons nog niet realiseren dat dit nu, een jaar later nog beperkter zou zijn. Maar met een beetje geluk heeft onze vast koffiestop locatie een “coffee2go” ingericht en kunnen we in het park voor ‘t Wapen van Haarzuylen genieten van een bakje koffie. Mocht dit niet het geval zijn wordt het weer een consumptie uit eigen bidon.

Na de consumptie, wat die ook moge wezen vervolgen wij onze weg door De Meern en Leidsche Rijn om vervolgens het Amsterdam Rijnkanaal te volgen tot aan Nieuwegein. Via Houten en de Achterdijk komen we dan weer terug in Cothen.

Het tempo zal zo rond de 27 kilometer per uur liggen mits iedereen dit tempo kan volgen want verschuilen in de groep is er niet bij. Het is dus iets meer werken. We vertrekken als altijd om 8:30 uur bij de molen van Cothen.

18 APRIL RONDJE OUDEWATER

Zondag voert de rit ons naar Oudewater. Vanaf het vertrek rijden we langs het Amsterdam-Rijnkanaal naar Nieuwegein. Nieuwegein verlaten we dan over de Nedereindseweg richting Montfoort. We fietsen bovenlangs Montfoort over de Mastwijkerdijk naar Linschoten. Vlak voor we de A12 passeren draaien we de Haardijk op in zuidelijke richting. Dit is een prachtige smalle kronkelweg die verderop over gaat in de Noord-Linschoterzandweg die al niet minder breed is en langs de Lange Linschoten loopt. Dit riviertje volgend komen we uiteindelijk uit in Schoonhoven

Op de Markt van Ouderwater is het altijd erg gezellig koffie drinken. Nu is het maar de vraag of in één van de vele cafetjes een “coffee2go” is ingericht. Maar gezien het aanbod is het hoopvol.

De terugweg gaat weer richting Montfoort langs de Hollandse IJssel naar IJsselstein en dwars door Nieuwgein om na het passeren van de Beatrixsluizen naar Tull en ’t Waal te rijden. Daarna rest ons alleen nog Schalkwijk en de altijd lastige klim over de Goyerbrug en dan zien we de molen van Cothen al weer aan de horizon verschijnen.

Al met al een mooi rondje van net iets meer dan 80 kilometer. We vertrekken om 8:30 uur bij de molen van Cothen. En met een gemiddelde van rond de 27 km/u zijn we rond 12:00 uur weer thuis.

11 APRIL RONDJE WAGENINGEN

Zondag trotseren we voor de eerste keer dit seizoen serieus een paar heuveltjes van de Utrechtse Heuvelrug.

In duo’s rijden we via het achterland van Wijk bij Duurstede binnendoor naar Leersum. Langs de provincialeweg rijden we door naar Elst om vanaf hier, door het bos via de bekende Defensieweg naar Rhenen te rijden. Net voor Rhenen rijden we omhoog over de venijnige kuitenbijter de Koerheuvel om vervolgens via de noordkant van Rhenen naar Wageningen te rijden. Dit is het verste punt van deze tocht. Via het Universiteitsterrein rijden we terug naar Rhenen waar we voordat we de via de brug de Rijn over steken eerst nog de Grebbeberg moeten trotseren.

Misschien zit er een “coffee to go” in bij steakhouse Cunera. Een bekende koffiestop plaats onder fietsers. Zo niet zullen we het weer zonder koffie moeten doen en wordt het weer de inmiddels befaamde consumptie uit eigen bidon.

Aan de overkant rijden we over de Rijndijk huiswaarts. Bij Wijk bij Duurstede steken we met de pont terug het water over dat ondertussen Lek is gaan heten. Vanaf hier is het nog zo´n 5 km voordat we Cothen weer in rijden.

Deze tocht is ca. 80 km en we rijden met een gemiddelde snelheid van 26 a 27 kmh maar als iemand een ´slechte dag´ heeft en het gaat te hard dan doen we het wat rustiger aan.

Want bij de tochten van WTC-Cothen geldt altijd “samen uit, samen thuis”.